نسیم نور

نسیم نور

شابک: 9789641982302

صاحب اثر: يوسف رستم نژاد دشتي

زبان: فارسی

سال چاپ: 1399        نوبت چاپ: اول

قطع: رقعی        تعداد جلد: 1       تعداد صفحات: 69

قيمت: 200000 ريال

 

خرید اینترنتی

حمد بیحد خدای یکتا را           آن که دین داد و عقل و دین ما را

این اولین بیت شعری است که حدود ۵۲ سال قبل خوانده و حفظ کرده ام از کتابی به نام «مبدأ و معاد». کتابی منظوم که به رسم آن زمان و به اجبار باید بلافاصله بعد از ختم قرآن در مکتب خانه می خواندیم. و اولین بیت آن نیز همین بیتی است که در بالا می بینید. اما، بعد از چاپ کتاب اولم (افسانه های جنوب) یکی از معلمان از من خواست که داستان های قرآن را به صورت ساده برای کودکان بنویسم.از آن وقت به این فکر بودم که در این مورد چه کاری می توانم انجام دهم، تا اینکه چند سال بعد، پس از آن که بعضی از دوستان شعرهایی را که برایشان می خواندم پسندیدند، تفسیر قرآنی را برداشتم و شروع به نوشتن معنا و توضیحات سوره کرده و پس از آن مفهوم هر آیه را به صورت نظم در آوردم که این کار را از نه سوره ی حمد بلکه از آیت الکرسی شروع شد که به شکر خدا و راهنمایی بعضی از دوستان نتیجه ی آن چیزی شد که اکنون در خدمت شما بزرگواران می باشد.در این مورد چند نکته ضروری است تا توضیح داده شود:
١- منبع اصلی مفاهیم این منظومه، تفسیر نور، اثر دکتر مصطفی خرمدل رحمه الله - می باشد. از تفسیر کابلی و صفوة العرفان نیز استفاده شده است.
٢- تا آن جا که توانستم سعی کردم معنایی غیر از آنچه در ذیل آیه آمده است استفاده نکنم و کلمه ای نیز بی استفاده نگذارم، اما در موارد خیلی کم مجبور به این کار شدم که برای انتخاب کلمه ی مناسب از کلمه ی غیر اما هم معنی و مرتبط استفاده کنم.
۳- سعی کردم که ترجمه و مفهوم منظوم یک آیه از آیه های دیگر جدا باشد، اما در بعضی مواقع این کار میسر نبود، پس ممکن است در یک بیت معنی کمتر از یک آیه، با معنی بیش از یک آیه در یک بیت گنجانده شده باشد.
۴- از جنبه ی معنا و مفهوم آیه، سوره و قواعد نوشتاری، حتما خطاهایی وجود دارد که عمد نیستند و دقت زیادی داشته ام تا خطاها هرچه کمتر باشد و کلمه ای جا نیفتاده باشد.
۵- از خداوند می خواهم اگر ثوابی در این نوشته باشد، شامل حال همه ی بندگانش بگرداند.
۶- این نوشته را به این خاطر «نسیم نور» نام گذاشته ام تا با خواندن آن، (نسیم قران) نام نهاده ام تا, چهره ی خوانندگان را نورانی تر و دل هر خسته دلی را آرامش ببخشد و همه را نسبت به رحمت «رحمن رحیم» امیدوارتر نماید، ان شاء الله.
در پایان از مدیر انتشارات ایلاف آقای مجید احمدی، به خاطر راهنمایی صادقانه و دقت همه جانبه و بیش از اندازه ی ایشان، نهایت تشکر را دارم.چشم به راه نقد، پیشنهادها و راهنمایی شما خوانندگان گرامی هستم.
                                                      یوسف رستم نژاد دشتی تیر ۱۳۹۶ / ذوالقعده ۱۴۴۱


موضوعات: قرآن شعر و داستان

برچسب‌ها: کتاب قران به شعر


» بازدید امروز: 7
» بازدید دیروز: 91
» افراد آنلاین: 1
» بازدید کل: 15474