دیوان موذنی

دیوان موذنی

شابک: 9789641982678

صاحب اثر: یونس مؤذنی

زبان: فارسی

سال چاپ: 1401        نوبت چاپ: اول

قطع: وزیری        تعداد جلد: 1       تعداد صفحات: 710

قيمت: 3500000 ريال

 

خرید اینترنتی

                                                                             بسم الله الرحمن الرحیم               
                                                                                    سخن ناشر

شعر، شاعر و شعور هر سه از ریشۀ «شعر» به معنای ،احساس ، فهم، دانایی و آگاهی است. شعر را مخصوصاً به سخنی گویند که سرایندهٔ آن پیش از سرودنش، قصد کرده باشد آن را موزون و مقفی برای بیان معانی ای به کار گیرد که معمولاً احساس انگیز و همراه با تخیلاتی است که از انفعالات نفسانی بر می آید دیوان مؤذن» از پنج بخش تشکیل شده است.
بخش اول: قصاید و غزلیات است غزلیات را می توان گاه عاشقانه و گاه عرفانی و گاه ترکیبی از هر دو دانست، موضوع محوری این دسته از اشعار او نوع دوستی مهرورزی به همسر فرزند خویشاوند و سایر مخلوقات است که در واقع آفریده و پرورده ذات پروردگارند و محبت به مخلوقات را در بینش خویش لازمه محبت به ذات اقدس باری تعالی دانسته است.
بخش دوم:مثنویات است که باز هم مایه های اعتقادی و تربیتی بر آنها غالب است و با استناد به آیات قرآن مجید و ارشادات نبوی و نگرش عرفانی سروده شده است.
بخش سوم: رباعیات است که بر وزن رباعیات حکیم عمر خیام اما با بینش و اعتقادی قوت یافته است.
 بخش چهارم :اشعار کرونایی نام گرفته است که شاعر سعی نموده از شروع انتشار ویروس تا پایان آن در مواقع مختلف از دیدگاه خویش آنچه را که خود دیده یا شنیده به نظم بیاورد. علم مطلق هر چیز نزد حق تعالی است و ما را از علم جز مایه اندکی نیست؛ از این رو چنانچه برداشتی نامؤید به عقل و علم در مفاهیم آنها باشد امید است که شاعر معذور دانسته شود چرا که نیت و غرض ناصواب در ذهن و زبان وی نبوده و هدفش تنها ثبت و ماندگاری واقعه بوده است نه تعلیل و تحلیل واقعه چه بسیار حوادثی که در گذر تاریخ رخ داده ولی چون به ثبت نرسیده است از آنها اطلاعی در میان نیست.
بخش پنجم :
بخش پنجم و پایانی اشعار به گویش بیغردی است که هدف حفظ این گویش در قالب شعر با محتوای تربیتی - اجتماعی و بیان بخشی از آداب و رسوم بوده است. بیغرد از توابع شهرستان خنج است جایی که زادگاه شاعر بوده در آن رشد و پرورش یافته و در نقش زیبای معلم در خدمت امر آموزش و پرورش بازنشسته شده است.
شاعر از اشعار این دیوان، برای بیان احساسات انسانی از محبت، دوستی، سختی و آسایش و هرچه روح آدمی را متأثر می کند و نیز رهنمودهای اخلاقی - تربیتی استفاده کرده است. همچنین برای ثبت رویدادهای اجتماعی منطقه خویش و انتقال آنها به نسل آینده، از قالب شعر بهره جسته است ثبت این معلومات بر دقت درک اتقان نظر احساس مسؤولیت و شعور اجتماعی شاعر استوار گردیده است. اینک این شمایید و دیوان مؤذن که پر است از شعر تر و تازه که روانی و زلالی آن از چشمه جوشان اندیشه و طبع روان شاعر برآمده است و به راستی چنانکه در امثال آمده است هدیه شاعر چه باشد، شعر تر!»امید است که این دیوان به جایگاه خود در کتابخانه های کشور و به ویژه کتابخانه های منطقهٔ شهرستان خنج راه یابد و میراثی باشد برای نسل امروز و نسلهای آینده.
                                                                مجید احمدی ،شیراز تابستان ۱۴۰۱ هجری شمسی

جناب آقای یونس مؤذنی فرزند ملا عبدالرحیم بن ملا ابراهیم بن ملا عبدالصمد بـن ملا عبدالله ملا اسماعیل کاریانی که ریشهٔ ۲۰۰ ساله در یک خاندان بزرگ علم و معرفت و ادب دارند و به قول حضرت سعدی همه قبیله من عالمان دین بودند مرا معلّم عشق تو، شاعری آموخت. رابطه صمیمانه و استواری که جناب آقای مؤذنی بیغردی با دنیای ادب دارد در حقیقت ریشه در همین پیوند محکم دیرینه ای است که با آباء و اجداد خود داشته که همگی از چشمه زلال عرفان بهره برده اند آثار خطی به جا مانده از بزرگان این قوم، از جمله قرآن دستنویس مرحوم ملا عبدالعزیز فیشوری خود دلیل محکمی بر این ادعاست. صاحب این اثر از بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان خنج است، که تا به امروز موفق به انتشار چندین کتاب در قالب شعر گردیده است و یدطولائی در سرودن اشعار در قالب های متفاوت از جمله غزل و قصیده دارد.اینک مؤسسه خیریه احسان خنج این افتخار را دارد که مبادرت به چاپ یک عنوان دیگر از مجموعه اشعار ایشان بنماید تا برگ زرین دیگری بر مجموعه آثار گرانبهای ایشان باشد. از ایزد متعال و صاحب دلان همت، خواستیم که مؤسسه احسان را در این وظیفهٔ بزرگ توفیق بخشند. با عنایت به اینکه دلبستگی، علاقه و فرصت موجود در مجموعه اعضاء خیریه احسان خنج، انگیزه علاقه مندان به ارائه آثار را به نحو چشمگیری می افزاید.  به نظر میرسد هنر که شعر یکی از جلوه های آن است از کمال و نبوغی در وجود ایشان سرچشمه میگیرد که بیش از آنکه اکتسابی باشد عطایی و موهبتی است، و در واقع این هنر شاعر از یک موهبت خدادادی بهره گرفته که به ایشان ارزانی شده است. مؤسسه خیریه احسان خنج و توانبخشی شهریاری همانند گذشته این افتخار را دارد که به هدف ترویج کتاب و کتابخوانی اینک با چاپ دیوان مؤذن در انتشار دوازدهمین عنوان کتاب همکاری نماید؛ اثر آقای یونس ،مؤذنی چهرۀ فرهنگی که مایه مباهات و افتخار مردممنطقه بوده و با اقدامات فرهنگی و اجتماعی خود سنت زیبای گذشتگان را تداوم بخشیده اند. قطعاً آیندگان خواهند فهمید که زندگانی آنها مدیون همت و تلاش چنین انسانهایی بوده است. امید که با نشر آثار این گونه افراد نسل جوان را در جهت تداوم حیات فرهنگی و معنوی این مرز و بوم آشنا سازیم.در خاتمه از مدیر انتشارات ایلاف، جناب آقای استاد مجیداحمدی که نگارنده و مؤسسه احسان خنج و توانبخشی شهریاری را رهین محبت خویش قرار داده اند صمیمانه سپاسگزاری می نماییم و توفیق روزافزون ایشان را در نشر کتاب های ارزشمند از خدای بزرگ خواهانیم. ،خداوندا رحمت و محبت تو دائمی ست آنان که به تو امیدوارند هرگز سرافکنده نخواهند شد.
 هر که چون ماهی نباشد جوید او پایان آب
هر که او ماهی بود کی فکرت پایان کند.

            نصرالله سخایی رئیس هیأت مدیره مؤسسه احسان خنج و خیریه توانبخشی شهریاری خنج۱۴۰۱/۵/۲۰

        وات ساپ سفارش کتاب09903494852 - وات ساپ مدیر انتشارات09177023175 - دفتر انتشارات 07132249317

موضوعات: زبان و ادبیات شعر و داستان

برچسب‌ها: کتاب موذنی شعر موذنی دیوان موذنی بیغرد خنج


» بازدید امروز: 11
» بازدید دیروز: 56
» افراد آنلاین: 1
» بازدید کل: 15387